De kerk, de markt, het project en ziekte! - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Tessa Vlugt - WaarBenJij.nu De kerk, de markt, het project en ziekte! - Reisverslag uit Walewale, Ghana van Tessa Vlugt - WaarBenJij.nu

De kerk, de markt, het project en ziekte!

Blijf op de hoogte en volg Tessa

10 Juni 2014 | Ghana, Walewale

Hallo allemaal!

Hieronder weer een verhaal waarin ik een stukje van mijn Afrikaanse belevenis probeer over te brengen!

Op zondag zijn we naar de kerk geweest met het gezin en met Ayisatu en de jongens naar de markt. Ayisatu ging daar water verkopen vanuit een plastic kist op haar hoofd terwijl ze gewoon rondliep. Mijn taak was om het water uit de doos te halen als iemand het wilde en Saskia nam het geld aan. Het is ongelofelijk om te zien wat iedereen hier op het hoofd mee kan dragen. Toen de Amerikaanse vrijwilliger hier wegging droeg Docas ('echte' dochter van het gezin) haar koffer gewoon op het hoofd mee naar het busstation!

Op de markt heb ik twee mooie stoffen gekocht; 1 om een jurk van te laten maken en 1 om als omslagdoek te gebruiken als ik naar de wasplaats toe loop. Hier in Afrika zijn ze erg traditioneel in dat soort dingen, dus als ik zo'n jurk aan trek val ik toch iets minder op!

Het gezin gaat naar The Apostolic Church of Ghana op een klein stukje lopen van het huis. De kleinere kinderen naar zondagsschool en de ouderen naar de dienst. Deze zondag was een dienst opgedragen aan alle pasgeboren kinderen. De ouders en kinderen werden gezegend en er werd voor ze gezongen. Erg mooi om te zien hoeveel waarde de mensen hier aan de kerk en het geloof hechten en hoeveel ze ervoor over hebben! Het was ook wel even een beetje afzien aangezien de dienst zon 3,5 uur heeft geduurd met constant preken en gebeden gepaard met veel Halleluja, Amen en Praise the Lord! Halverwege werden alle 'nieuwkomers' opgeroepen om naar voren te komen en zichzelf voor te stellen, dus ik was ook het bokje... Toen het voorstellen achter de rug was ging de band in de kerk spelen en moesten wij in een rijtje dansend terug naar onze stoelen. Je zou haast denken dat we een comedy show aan het opvoeren waren, want iedereen moest lachen!

Wat ik minder leuk vind aan de kerk in Ghana is dat alles om geld lijkt te draaien en dan vooral voor de pastor. Deze man loopt in dure pakken en mooie schoenen terwijl hij voor een kerk staat met mensen die amper iets hebben. Hij durft ze dan ook nog te vragen om bedragen te doneren waarvan een gezin een week kan eten! En waar al dat geld voor gebruikt wordt? Dat weet niemand...

Gelukkig gebeuren er ook een heleboel goede dingen in Afrika. John Anaba (vader) is mede oprichter van het Suguru Charity Center waar ik de komende weken mijn steentje zal gaan bijdragen. Op maandag was de eerste werkdag en die begon direct al goed met een tocht van 10 km fietsen naar het kleine dorpje waar het project is gevestigd. Dat klinkt natuurlijk niet bijzonder.. Maar stel je eens voor dat de zon hier om 7 uur in de ochtend al zo fel brand als in Nederland om 13.00 in de middag op een zomerse dag..dan is zo'n fietstocht behoorlijk afzien!

Eenmaal daar aangekomen bleek dat de helft van de kinderen er niet was in verband met andere activiteiten die dag. Dit gaf ons de kans om met de kinderen die er wel waren te kletsen en alvast wat namen te oefenen en spelletjes te spelen. Normaal gesproken begint de dag voor de kinderen met het schoonmaken van het terrein en de gebouwtjes. Daarna krijgen de kleintjes les van de vrijwilligers: op dit moment alleen Saskia en ik. Deze lessen bestaan vooral uit het leren van het alfabet, het herkennen van letters en cijfers en heel minimaal cijfers optellen. Analfabetisme is in de kleine dorpen groot, maar met een project zoals deze wordt dat toch voor een deel teruggedrongen.

De armoede die je ziet aan deze kinderen is echt onvoorstelbaar. Ze hebben letterlijk niets behalve een dak boven hun hoofd. Op het project krijgen ze te eten en dit is voor sommigen waarschijnlijk ook de enige maaltijd van de dag. Ze hebben ook een tandenborstel gekregen, omdat daar thuis geen geld voor is. De kinderen hebben allemaal waterbuikjes door het eentonige voedsel met nauwelijks groentes en al helemaal geen fruit. Toch lachen ze de hele dag en vinden ze het geweldig dat je er bent!

Na de lunch wordt alles opgeruimd en is de dag op het project rond 13.00 of iets later afgelopen. De zon brand namelijk te fel na die tijd om nog productief te kunnen zijn. De terugweg leek voor mij wel 20 kilometer te zijn door de hete, felle zon en een temperatuur van bijna 40 graden. Eenmaal thuisgekomen begon ik te zweten en werd ik duizelig...Toen wist ik dat ik zoals zovelen ten prooi was gevallen aan het weer en het voedsel van Afrika! Ik heb de middag en nacht ziek in bed doorgebracht (laat ik jullie de details maar besparen)..maar gelukkig voel ik me momenteel weer beter dankzij de medicijnen van de lokale Apotheek! Vandaag dus even een rustdag, zodat ik er morgen weer vol tegenaan kan gaan!

Liefs,

Tessa


  • 10 Juni 2014 - 11:49

    Marije:

    Hee Tess,

    Jee, heftig hoor, zo'n eerste dag... Fijn te lezen dat je zoveel goeds kunt betekenen voor de kinderen daar :) knap je al wat op? Ik ben benieuwd met wat voor kleurtje je terug komt. Waarschijnlijk ontzettend bruin :)
    Zet m op de rest van de week, ik hoop dat je lichaam snel wat went aan de temperatuur en het eten daar.

    Liefs, Marije

  • 10 Juni 2014 - 12:15

    Sylvia Gayet:

    HalloTessa,

    Wat leuk dat je dit doet, en dat we allemaal mee kunnen beleven op deze manier!! Geweldig !!
    Ik weet het nog wel in Addis Abeba (Ethiopië) in de dorpen van leem huisjes, eigenlijk is het ( hutjes ).
    Leuk om te lezen allemaal.
    Ik volg je.....
    Geniet lekker van en pas op wat je eet!!!

    Liefs Sylvia

  • 10 Juni 2014 - 19:34

    Nicky:

    Hi Tessa,
    Bijzonder om je verhaal te lezen. Wat maak je een hoop mee op 1 dag! Veel plezier en succes. groetjes Nicky

  • 11 Juni 2014 - 19:50

    Eugenie:

    Hoi Tessa,
    Wat maak je toch weer veel mee.Toen Marrie en ik in Ghana waren gingen wij ook mee naar een kerkdienst in de openlucht.
    Net zoals jij beschrijft met veel dans en gezang. Probeer dat maar eens op onze psalmen en gezangen. Bij ons lukte dat niet en wij met nog 3anderen zongen Jo met de Banjo en daar konden we wel wat op dansen. Wel lachen hoor!
    Jammer dat je niet zo lekker bent.
    Als je darm problemen hebt dan kun je het beste cola drinken en een mixje van zout en suiker drinken.(ors).
    Hoop dat je snel weer wat kunt doen.
    Groet,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 18 Dec. 2009
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 16529

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 29 Juni 2014

Ghana: werken in een weeshuis!

27 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Studeren in Lissabon

Landen bezocht: