Eerste dagen in Lisboa! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tessa Vlugt - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Lisboa! - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Tessa Vlugt - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Lisboa!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

30 Januari 2010 | Portugal, Lissabon

De zon is net onder de horizon gezakt en vanuit mijn raam heb ik een prachtig uitzicht over de Taag en over een deel van de stad die nu heel mooi versierd is met allemaal lichtjes waar overdag ramen te zien zijn! Ondanks dat de temperatuur overdag heerlijk is, ongeveer 14/15 graden met een heerlijk zonnetje, is het nu redelijk frisjes. Ik zit zelfs met een trui aan en een sjaal om aan mijn bureautje dit verslag te typen, aangezien ze in Lissabon geen centrale verwarming kennen, al mag ik daar natuurlijk helemaal niet over klagen! Ik zit immers in het mooie Lisboa!

Afgelopen woensdag ben ik samen met Leon, ook student in Groningen, via Madrid naar Lissabon gevlogen. Bij de eerste vlucht van Schiphol naar Madrid hadden we wat vertraging, dus we waren al bang dat we onze aansluiting niet zouden halen. Gelukkig waren we nog op tijd en konden we zo het volgende vliegtuig instappen. Eenmaal in Lissabon werden we opgehaald door onze 'Fellow students' Carlos en Elodie, die ons naar onze kamers hebben gebracht en een klein beetje van de stad hebben laten zien. Op dat moment werd het al snel duidelijk dat kosten van het openbaar vervoer in Lissabon aanzienlijk lager liggen dan in Nederland! Een taxi van het vliegveld naar mijn huis, ritje van 15 minuten, kostte €5 euro voor 4 personen! Een combinatie van metro/bus kaart kost hier €14, 00 per maand voor studenten, dus dat is ook erg goed te doen!

Mijn kamer is in een appartement waar vijf studenten kunnen wonen, op de 6e verdieping in een wijk die niet heel erg ver overal vandaan ligt. De supermarkt is 6 verdiepingen omlaag en 2 stappen naar links, wat natuurlijk ook super handig is!

Donderdag en vrijdag waren de introductie dagen van de ISCTE ( spreek uit als Ishkthé), de Universiteit waar ik de komende maanden zal gaan studeren. We hebben een tripje naar Castelo de São Jorge en een tripje naar Belém gedaan en natuurlijk ook wat officiele dingetjes moeten aanhoren. In die dagen zijn er heel erg veel namen en gezichten langs gekomen en heb ik al wat leuke contacten gemaakt. ISCTE is een zeer relaxete universiteit waar je geen nummer bent, maar waar ze echt moeite doen om je naam te leren kennen! Een leuke bijkomstigheid is dat er overal barretjes en restaurants zijn en je kunt er zelfs bier voor €0,90 krijgen! Dat zie ik op het Zernike nog niet zo snel gebeuren helaas..

Vrijdag-avond was er een Welcome-diner georganiseerd voor ons in een gezellig restaurantje. Na wat hoeveelheden Sangría, bier en de ontdekking dat er een karaoke-set aanwezig was, werd dit een erg gezellige avond! Vandaag heb ik eerst even lekker uitgeslapen, voordat ik met Sona naar een hele grote Shopping-Mall ben geweest en lekker heb geshopt!

Ik moet nog wel wennen aan het eet-patroon van de mensen hier. In de middag eten ze massaal bij restaurantjes en barretjes, dus een normaal broodje is er bijna niet te krijgen. Ook gaan veel mensen ( vooral werkende mensen ) 's ochtends voor hun werk en 's middags om een uur of 13.00 aan een barretje staan waar ze een heel klein kopje espresso naar binnen gieten! Dat gaat natuuurlijk wel gepaard met een lekker zoet cakeje of gebakje en een hoop lawaai.

Zo meteen is het tijd om Bairro Alto, wat het uitgaansgebied van Lissabon schijnt te zijn, eens even te gaan verkennen!

Beijinhos!

P.s. Mijn Portugese nummer is 966659097 voor degene die me daar op willen bereiken. Ik zal ook mijn Nederlandse nummer en telefoon nog gewoon bij de hand hebben!


  • 30 Januari 2010 - 21:29

    Tim:

    Leuk verhaal, en genoeg leuks in het vooruitzicht! ;)

  • 30 Januari 2010 - 22:22

    Eugenie:

    Hoi Tessa,

    Wat een geweldig uitzicht heb je daar!! en wat een ruime kamer. Nou daar kun je de komende tijd wel zitten. Zo te lezen was het wel goed georganiseerd en werden jullie niet aan je lot over gelaten. Nu nog een lekker zonnetje erbij en zo rond de 20 graden dan is het helemaal goed. Hier is het weer gaan sneeuwen Bah!!! ik heb er genoeg van.Nou Tessa veel plezier en tot de volgende keer. De foto's zien er goed uit.
    Kus van ons en oma

  • 31 Januari 2010 - 18:47

    Fam. Koekoek:

    hey tessa!
    leuke foto's!
    we zullen je blijven volgen op deze site!

    veel plezier nog!
    groeten,

    fam. koekoek

  • 31 Januari 2010 - 20:13

    Wilma:

    Hoi Tes

    Ziet er goed uit hoor !!
    Geniet ervan .

    Kus ons

  • 31 Januari 2010 - 21:06

    Stephanie:

    He teschje! Dat klinkt al goed! Succes morgen met de eerste dag op school! Leuke foto's ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!

  • 04 Februari 2010 - 15:08

    Marco:

    Jij hebt het prima naar je zin dus nu al!
    haha, en zo goedkoop bier op school zie ik ook nog niet gebeuren in NL, in nog geen 100 jaar;)
    klinkt wel heel leuk trouwens allemaal!
    veel plezier nog.

    Kus Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Lissabon

Tessa

Actief sinds 18 Dec. 2009
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 16579

Voorgaande reizen:

01 Juni 2014 - 29 Juni 2014

Ghana: werken in een weeshuis!

27 Januari 2010 - 25 Juni 2010

Studeren in Lissabon

Landen bezocht: